Savezni zakon 14,133/21, poznat kao novi zakon o nadmetanju i ugovorima, predstavlja važne novine u postupcima javne nabave. Među tim inovacijama ističemo naglasak na upravljanju i planiranju zapošljavanja uz jačanje pripremne faze i potrebu za izradom raznih artefakata kao što su Preliminarna tehnička studija (ETP), Mapa upravljanja rizicima i Projektni zadatak (TR), Osnovni projekt (PB) ili Idejni projekt.
Ni za koga nije novost da je jedna od kritičnih i vremenski najdugotrajnijih točaka pripremne faze faza istraživanja tržišnih cijena i priprema procijenjenog proračuna. Mnogi su izazovi nametnuti javnim menadžerima odgovornim za te zadatke. Počevši od teškoća u pronalaženju tržišne cijene za željeni objekt, jer je ona izrazito dinamična i može varirati prema nizu posebnosti kao što su specifikacije objekta, mjesto izvedbe i njegove količine.
Pri pomnom ispitivanju zakonskih zahtjeva za izradu ETP-a i TR-a, uočeno je da u oba postoji potreba za prikazom procjene cijene. No, hoće li se u praksi dva istraživanja tržišnih cijena provoditi u različito vrijeme? Kako bi se ta istraživanja trebala provoditi? Ovaj kratki članak ima za cilj predstaviti odgovore na ova pitanja kako bi doprinio radu javnih menadžera u ovoj temeljnoj fazi procesa ugovaranja.
U početku naglašavamo da je sadržaj predviđen za izradu Prethodne tehničke studije izražen u st. 1. čl. 18 Saveznog zakona 14,133/21 i, točnije, u odjeljku VI imamo procijenjenu vrijednost ugovora, kako je prepisano u nastavku:
VI - procjena vrijednosti ugovora, popraćena referentnim jediničnim cijenama, kalkulacijskim evidencijama i dokumentima koji je potkrepljuju, a koji se mogu pojaviti u klasificiranom prilogu, ako Uprava odluči sačuvati njihovu povjerljivost do zaključenja nadmetanja;
Stoga je, poštujući zakonsku odredbu, u prvoj fazi pripremne faze, koju čini ETP, potrebno provesti istraživanje tržišnih cijena. Ali koja je svrha ovog istraživanja?
Kako Preliminarna tehnička studija ima za cilj dubinsko proučavanje potreba Uprave i izbor najboljeg rješenja za njihovo zadovoljenje, možemo zaključiti da ovo istraživanje cijena ima za cilj omogućiti usporedbu između različitih istraživanih rješenja i zaključak o ekonomskoj isplativosti. održivost vašeg zapošljavanja.
O toj temi citiramo profesora Joela de Menezesa Niebuhra (2022., str. 486):
S obzirom na svu tu zbrku, predlaže se sljedeće tumačenje: tijekom ETP-a sastavlja se preliminarni proračun koji je jednostavniji, bez dubinskog istraživanja tržišta, a može se koristiti za usporedbu sa starim ugovorima Lista brojeva mobilnih telefona samog tijela ili subjekta ili , u slučaju inženjeringa, korištenjem ubrzane ili parametarske metodologije.
Zatim, kao jedna od aktivnosti potrebnih za pripremu TR ili PB, nakon što je definirana specifikacija predmeta koji će se ponuditi i ugovoriti, kreira se konačan i stroži proračun, u skladu s kriterijima definiranim u Zakonu br. . 14,133/2021.
Dakle, dva proračuna, jedan preliminarni i jedan završni. Najbolje bi bilo da postoji samo jedan, bilo bi racionalnije i jednostavnije, ali to nije bila opcija zakonodavca koji je bio vezan za nefunkcionalni birokratski model.
Slijedeći ovu logiku, možemo ustvrditi da ćemo u ETP-u imati preliminarnu procjenu cijene za buduće ugovaranje, manje detaljnu, a može se provesti na temelju sličnih ugovora, prethodnih ugovora samog tijela, kao i ostali parametri istraživanja cijene izraženi u čl. 23 Saveznog zakona 14,133/2021.
Ova preliminarna procjena cijena ima za cilj odabrati najbolje rješenje za ugovaranje i analizirati njegovu ekonomsku isplativost. U ovoj fazi istraživanje cijena još neće poslužiti kao procijenjeni proračun za buduće ugovaranje.
Nadalje, prilikom izrade Projektnog zadatka, sukladno odredbama stavka “i” točke XXIII čl. 6 Saveznog zakona 14,133/21, ovaj dokument mora sadržavati:
i) procjene vrijednosti ugovora, popraćene referentnim jediničnim cijenama, obračunskom evidencijom i pratećim dokumentima, s parametrima korištenim za dobivanje cijena i za odgovarajuće izračune, koji se moraju pojaviti u posebnom i klasificiranom dokumentu;
Prilikom analize sadržaja koji je zakonski predviđen za izradu Projektnog zadatka uočili smo da će, osim karakteristika i specifikacija predmeta koji se ugovara, biti uključene i druge važne informacije kao što su model izvedbe objekta, obrasci primitka i plaćanje, kriteriji odabira dobavljača, među ostalim koji mogu izravno utjecati na ugovornu cijenu. Stoga se dublje istraživanje cijena, kako bi se pripremio procijenjeni proračun, može provesti samo s potpunim projektnim zadatkom.
Približavajući se ovom razumijevanju, predstavljamo Izjavu 17 Saveznog vijeća za pravosuđe (CJF) proizašlu iz 1. simpozija o nadmetanju i ugovorima saveznog pravosuđa, održanog u kolovozu 2022.:
Izjava CJF 17 - Procijenjena vrijednost ugovora provedena putem Preliminarnih tehničkih studija, iz čl. 18. st. 1. toč. VI., u pravilu će biti inicijalna analiza cijena koje se zaračunavaju na tržištu jer služi isključivo analizi nadležnog tijela u pogledu ekonomske isplativosti ugovora.
Inače, postoji procjena vrijednosti ugovora koju provodi nadležni sektor tijela, prema čl. 6, točka XXIII, “i”, koji će poslužiti kao osnova za analizu prihvatljivosti prijedloga u vanjskoj fazi postupka nadmetanja, te će stoga koristiti parametre iz čl. 23. i njegovi stavci, kombinirani, kad god je to moguće, u "cjenovnu košaricu", dajući prednost javnim cijenama, osim kada, u skladu s Priručnikom o dodjeli i internim propisima tijela, obveza pada na isti sektor koji priprema Preliminarne tehničke studije.
S obzirom na ovdje predstavljene argumente, možemo zaključiti da će u postupcima javne nabave uređenim Saveznim zakonom 14,133/21 biti potrebno provesti dvije faze istraživanja cijena.
U prvom, koji će se provoditi tijekom izrade Preliminarne tehničke studije, imat ćemo preliminarno i manje dublje istraživanje cijena, s ciljem odabira najboljeg rješenja za potrebe Uprave i analize ekonomske isplativosti zapošljavanja to.
U drugoj fazi, kasnije u Projektnom zadatku, imat ćemo dublje istraživanje cijena, u skladu s odredbama čl. 23 novog zakona o nadmetanju i ugovorima, koji će generirati procijenjeni proračun za buduće ugovaranje.
Ovaj procijenjeni proračun mora odražavati cijenu koja se naplaćuje na tržištu za namjeravani objekt, u navedenim količinama i uvjetima, budući da će biti usvojen za označavanje proračunskih kredita za buduće izdatke, u skladu s čl. 150. i koristit će se kao kriterij prihvatljivosti pri ocjenjivanju prijedloga, prema točki III. 59 Saveznog zakona 14,133/21.
ZAŠTO TRAŽITI CIJENE NA ETP I TR?
-
- Posts: 2
- Joined: Sat Dec 21, 2024 4:08 am